Warzywa i Owoce

Jabłko cukrowe na anemię

A szkoda, ponieważ charakteryzuje się ciekawym smakiem i ma wiele właściwości zdrowotnych. Chcąc przybliżyć naszym rodakom ten wspaniały owoc, przygotowaliśmy najważniejsze informacje, które warto o nim wiedzieć.

Jabłko cukrowe – co to jest ?

Jabłko cukrowe pochodzi z flaszowca łuskowatego – drzewa lub krzewu, osiągającego do 8 m wysokości. Jego liście charakteryzują się eliptycznym, lancetowatym kształtem i opadają w całości przynajmniej raz w miesiącu. Owoc jabłka cukrowego jest niewielki, (do 10 cm długości), swoim wyglądem przypomina nieco przerośniętą malinę w zielonym kolorze i z grubą skórką, pod którą kryje się bardzo słodki miąższ o kremowej konsystencji (przez co czasem nazywane jest także jabłkiem budyniowym).

Nazwa jabłko cukrowe wzięła się właśnie ze smaku wnętrza owocu, które jest tak słodkie, jak cukier. Owoc łatwo rozbija się na dwie części, dzięki czemu szybko dostaniemy się do miąższu. Jednak ta niezwykła roślina to nie tylko ciekawe walory smakowe, ale także bogate źródło wartości odżywczych.

Jabłko cukrowe najlepiej spożywać na surowo, choć można niego tworzyć również świetne przetwory, a w połączeniu ze schłodzonym mlekiem kokosowym, stanowi idealny zimny koktajl na gorące dni.

Jabłko cukrowe – wartości odżywcze

Jabłko cukrowe ma ok. 94 kalorie i zawiera w sobie mnóstwo minerałów:

Wapń, Ca 24 mg 2 %

Żelazo, Fe 0.6 mg 3 %

Magnez, Mg 21 mg 7 %

Fosfor, P 32 mg 5 %

Potas, K 247 mg 5 %

Sód, Na 9 mg 1 %

Cynk, Zn 0.1 mg 1 %

Miedź, Cu 0.086 mg 10 %

Mangan, Mn –

Selen, Se 0.6 mg 1 %

Fluor, F

Karoten – 0.007-0.018 mg

Tiamina 0.075-0.119 mg

Ryboflawina 0.086-0.175 mg

Niacyna 0.528-1.190 m

wit. C 15.0-44.4 mg

wit. A 6 IU

wita. B6 0,2 mg

Jabłko cukrowe – właściwości zdrowotne

Jabłko cukrowe to nie tylko smaczny owoc. Zawarte w nim składniki mają dobry wpływ na nasze zdrowie.

Jabłko cukrowe pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry i włosów

Wysoka zawartość witaminy A sprawia, że jabłko cukrowe pomaga nam utrzymać zdrową skórę, mocne włosy, a co więcej, wpływa także na jakość naszego wzroku.

Substancje zawarte w tym owocu zapewniają odpowiednie nawilżenie skóry, gwarantując jej jędrność i młody wygląd. Kremowy miąższ może także być wykorzystywany jako balsam, łagodzący podrażnienia na skórze. Zewnętrzna skórka jabłka cukrowego wspomaga zdrowie zębów i dziąseł.

Jabłko budyniowe wpływa na zdrowy rozwój płodu

Jabłko cukrowe wspomaga rozwój mózgu, systemu nerwowego i odpornościowego płodu. Regularne spożywanie tego owocu redukuje ryzyko poronienia i wpływa na złagodzenie bólu podczas porodu. Co więcej, minimalizuje dolegliwości, związane z ciążą, takie jak poranne mdłości czy zmiany nastroju Systematyczne spożywanie jabłka cukrowego wpływa na zdrową produkcję mleka matki.

Jabłko cukrowe zapobiega astmie

W jabłku cukrowym znajduje się witamina B6, która wspomaga zdrowie oskrzeli oraz redukuje ryzyko wystąpienia ataków astmy.

Jabłko cukrowe wspomaga układ sercowo-naczyniowy

Zawarty w jabłku cukrowym magnez zmniejsza ryzyko zawału serca i wspomaga regenerację mięśni. Co więcej, witamina B6 zapobiega odkładaniu się homocysteiny, która bierze czynny udział w powstawaniu miażdżycy.

Jabłko budyniowe wspomaga trawienie

W tym owocu znajduje się sporo miedzi oraz wysoka zawartość błonnika, które biorą czynny udział w utrzymaniu prawidłowej perystaltyki jelit i wspomaganiu trawienia. Proszek uzyskany z wysuszonego miąższu jabłka cukrowego stosowany jest w leczeniu biegunek.

Jabłko cukrowe dobre dla cukrzyków

Wysoka zawartość błonnika pokarmowego, zawartego w jabłku cukrowym pomaga regulować ilość cukru we krwi i zmniejsza ryzyko zapadnięcia na cukrzycę typu 2.

Jabłko cukrowe pomaga wyrównać ciśnienie krwi

Duża zawartość magnezu i potasu, występujących w owocu, wpływa na regulację ciśnienia krwi. Osoby, u których występują wahania ciśnienia krwi, powinny wdrożyć do swojego jadłospisu jabłko budyniowe.

Jabłko budyniowe zmniejsza poziom cholesterolu

Dzięki zawartości tiaminy i błonnika pokarmowego jabłko cukrowe wpływa na zmniejszenie poziomu cholesterolu we krwi.

Jabłko cukrowe na anemię

Owoc ten ma właściwości pobudzające i chłodzące. Zawiera też dużo żelaza, które jest niezbędne w leczeniu anemii.

Jabłko cukrowe – jak wybrać?

Dojrzały owoc jabłka cukrowego charakteryzuje się zieloną lub żółto-zieloną skórką, delikatnie miękką pod naciskiem kciuka. Najlepiej wybierać egzemplarze bez plam i uszkodzeń. W trakcie dalszego dojrzewania skórka jabłka będzie ciemnieć, a owoc stanie się jeszcze słodszy (chcąc spowolnić dojrzewanie, można przechowywać jabłko w lodówce). Do natychmiastowego spożycia nadaje się jabłko cukrowe o ciemnej, prawie czarnej skórce, oznacza ono, że owoc jest już mocno dojrzały i należy szybko go spożyć, aby nie pokrył się pleśnią.

W Polsce jabłka cukrowe są trudno dostępne, ponieważ dosyć szybko się psują, przez co pojawiają się problemy z dalekim transportem. Jeżeli jednak natkniemy się na ten owoc w którymś z marketów, warto go kupić, choćby po to, aby zobaczyć, jak smakuje.

Jabłko cukrowe – zastosowanie w kuchni

Najlepiej spożywać jabłko cukrowe na surowo. Smakuje wyśmienicie, choć należy uważać, aby nie połkać pestek, których jądra mogą mieć toksyczne działanie.

Jabłko budyniowe świetnie nadaje się również do tworzenia przetworów oraz jako dodatek do deserów czy słodkich koktajli. Niektórzy wykorzystują je nawet jako składnik sosów do mięs.

Czy jabłko cukrowe można spożywać, będąc na diecie odchudzającej ?

Owszem! Posiada ono spora ilość witamin i minerałów, które wspomogą nasze funkcjonowanie. Jedno jabłko to ok. 94 kalorie i charakteryzuje się średnim indeksem glikemicznym. Być może nie powinniśmy zajadać się kilkoma sztukami naraz, jednak 1 owoc dziennie to z pewnością dobra opcja dla każdego.


MATERIAŁ OBJĘTY PRAWAMI AUTORSKIMI I PISANY NA ZAMÓWIENIE FORUMDIETA.PL JEGO PUBLIKACJA W INNYCH ŹRÓDŁACH WYMAGA PISEMNEJ ZGODY.

Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o