Produkty Zbożowe

Kasza jaglana

Jest to kasza z łuskanego ziarna prosa. Zawartość głównych składników odżywczych kaszy jaglanej jest zbliżona do kaszy jęczmiennej i innych zbóż, z wyjątkiem błonnika, którego w kaszy jaglanej jest znacznie mniej niż w innych kaszach.

 

Jest dobrym źródłem energii. Głównym składnikiem energetycznym jest skrobia, jej zawartość w kaszy wynosi około 65%. Skrobia jest znacznie delikatniejsza niż w kaszy jęczmiennej i pszennej.

 

Kasza jaglana zawiera około 10 – 11% białka (mniej niż jęczmienna i pszenna), nie zawiera glutenu. Z powyższych zalet wynika, że kasza jaglana szczególnie nadaje się dla małych dzieci oraz osób na diecie lekkostrawnej czy bezglutenowej.

 

Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy, a także korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów.

 

Kasza jaglana ma właściwości wysuszające i antywirusowe. Stąd podaje się ją przy przeziębieniu i zapaleniu górnych dróg oddechowych.

 

Kaszę jaglaną często gotuje się w wodzie wymieszanej pół na pół z mlekiem – zyskuje wtedy delikatniejszy smak. Ugotowana na sypko, jest dodatkiem do duszonych mięs.

 

Smakuje na słodko z owocami, nadaje się też do zapiekanek, zagęszczania zup i potrawek, robi się z niej kleiki. Grubo zmieloną dodaje się do ciasta na płaskie chlebki.

 

Gdyby każdy z nas jadł kaszę jaglaną przynajmniej dwa razy w tygodniu na śniadanie to prawdopodobnie oddziały gastrologiczne w szpitalach z czasem by zostały puste.

 

Jej działanie szczególnie na układ pokarmowy jest wręcz spektakularne. Szkoda tylko, że statystycznie przekonuje się do jaglanej raczej ktoś schorowany niż zdrowy.

 

Na pewno było by o wiele lepiej, gdyby kaszę jaglaną częściej spożywały dzieci. Rodzice mają z tym obecnie spory problem. Sami zaczynają się bardzo zdrowo i racjonalnie odżywiać z kaszą jaglana na czele, aby w tym samym czasie oglądać niezdrowe nawyki żywieniowe swoich dzieci.

 

Dlaczego kasza jaglana jest taka zdrowa?

 

Jaglana to jedyna wśród kasz, która jest zasadotwórcza w procesie trawienia.

 

Co to oznacza? Otóż, obecna dieta przeciętnego Polaka obfituje w pokarmy kwasotwórcze. Pieczywo, nabiał, mięso, kawa i wszędobylski cukier są jak wiadomo kwasotwórcze. Nie jest obecnie tajemnicą, że podstawową przyczyną choroby nowotworowej jest kwasica metaboliczna oraz stres.

 

Gdyby ktoś nie wiedział, to już praktycznie, co czwarty Polak umiera na chorobę nowotworową. Dlatego zasadotwórcza kasza jest oprócz aktywności na świeżym powietrzu, najkrótszą drogą do utrzymania równowagi kwasowo zasadowej w organizmie. Wystarczy ją po prostu zacząć jeść. Jaglana to królowa kasz.

 

Wspaniale odkwasza, oczyszcza organizm, obfituje w witaminy z grupy B, które wzmacniają pracę jelita grubego. Zawiera lecytynę, bez której nasza pamięć może zacząć z czasem szwankować. Jagła jest bogata w substancje mineralne jak wapń, fosfor, potas i żelazo. Jej skład aminokwasów jest doskonały i dostarcza pełnowartościowego białka. Polecana jest w chorobach trzustki, wątroby, jelit i nerek oraz przy wyziębieniu organizmu. Należy do najbardziej lekkostrawnych produktów zbożowych, a przy tym dostarczających sporej dawki energii.

 

Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą wręcz zbawienny wpływ na stawy. Krzemionka korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów. Jaglana doskonale wzmacnia nerki, harmonizuje śledzionę i żołądek.

 

Usuwa z organizmu wilgoć, która jest przyczyną częstych stanów zapalnych i chorób górnych dróg oddechowych. W dietetyce Tradycyjnej Medycyny Chińskiej na pierwszym miejscu stawia się energetyczne działanie produktów spożywczych. Kasza jaglana ma neutralną termikę i stanowi podstawę zrównoważonej diety, przywracając równowagę w organizmie.

 

Dieta codzienna i oczyszczająca

 

Dietetycy chętnie zalecają kaszę jaglaną, szczególnie na śniadanie – gotowaną na wodzie, najlepiej z bakaliami. Taki posiłek (100g kaszy = ok. 350 kalorii), jest nie tylko sycący, ale i lekkostrawny!

 

Kasza ta świetnie usuwa z organizmu gromadzące się toksyny. Dlatego jest też doskonałym produktem oczyszczającym. Warto zastosować, choć kilkudniową dietę oczyszczającą na bazie kaszy jaglanej.

 

Zawarte w niej antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące i neutralizujące wolne rodniki (jedna z przyczyn nowotworów), zapobiegają powstaniu raka. O jej cennych właściwościach możemy się również przekonać przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Kasza ta, jak żadna inna, usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, czyli różnego rodzaju śluzy (np. podczas kataru, kaszlu przy chorobach płuc lub oskrzeli). Zdarza się nawet, że dieta jaglana wystarczy, żeby nie brać antybiotyków.

 

Kasza jaglana w Tradycyjnej Medycynie Chińskiej

 

Dietetyka Tradycyjnej Medycyny Chińskiej oparta na teorii Pięciu Przemian na pierwszym miejscu stawia energetyczne działanie produktów spożywczych. Produkty o termice neutralnej są podstawą zrównoważonej diety. Wzmacniają korzeń jin i korzeń jang, wzmacniają czi i przywracają równowagę w organizmie. Powinny być, zatem głównymi składnikami pożywienia. Właśnie do tej grupy należy kasza jaglana.

 

Jak gotować kaszę jaglaną?

 

Obecnie kasza jaglana jest łatwo dostępna. Ale uwaga, bo z jej, jakością jest różnie. Tania nie zawsze będzie dobra. Najlepiej kupujcie ekologiczną z upraw europejskich. Przechowujcie ją w szczelnie zamkniętych pojemnikach, bo lubi chłonąć wilgoć i będzie wtedy nawet po uprażeniu niezbyt smaczna. Aby się w niej rozsmakować należy ją najpierw odpowiednio przygotować. Kaszę jaglaną można ugotować na wiele sposobów, chociaż podstawowe są dwa.

 

Pierwszy sposób to tradycyjne ugotowanie kaszy w wodzie. Drugi to ugotowanie kaszy wcześniej uprażonej. Podgrzewana w suchym garnku kasza, ma większe działanie osuszające wilgoć w organizmie, wręcz energetycznie ogrzewa wychłodzone narządy.

 

Szczególnie wzmacnia śledzionę, która jest często osłabiona poprzez nadmierne spożywanie śluzotwórczych produktów. Mam na myśli konsumpcję cukrów prostych, nabiału, jogurtów, bananów szczególnie w okresie zimy.

 

Apropo gotowania kaszy, bardzo ważne jest, aby po uprażeniu zalać ją małą ilością wrzątku, wypłukać i dopiero zalewając jeszcze raz wrzątkiem gotować. To ważne, bo niestety czystość kaszy jaglanej dostępnej na polskim rynku jest jeszcze kontrowersyjna. Prażymy do momentu, kiedy zaczniemy odczuwać przyjemny lekki orzechowy posmak.

 

W trakcie prażenia delikatnie poruszamy rondlem lub mieszamy kaszę drewnianą łyżką. Nie mieszamy już w trakcie gotowania. Lepiej gotować na mniejszym ogniu, bo wchłanianie wody będzie wtedy znacznie lepsze, kasza się nam również nie przypali. Solą morską doprawiamy najlepiej po ugotowaniu, delikatnie mieszając.

 

Jak zaczynasz przygodę z jaglaną, to podczas pierwszego gotowania warto mieć pod ręką trochę wrzątku, aby w razie zbyt szybkiego odparowania dolewać trochę gorącej wody. Trening czyni mistrza, więc jeżeli będziesz gotować często kaszę z czasem zobaczysz, że już nie musisz odmierzać proporcji wody i stać nad garnkiem. Sprawy potoczą się same.

 

Aby po ugotowaniu uzyskać konsystencję kaszy jak tradycyjny kus kus i wykorzystać jaglaną np. do porannej sałatki lub łatwo połączyć ją z nasionami, pestkami lub bakaliami, warto chwilę po ugotowaniu dodać trochę oleju lnianego i delikatnie wymieszać. Kasza będzie właściwie nawilżona, nie sklei się i łatwo możesz ją sobie zabrać do pracy lub odgrzać na parze na następny dzień. Kasza ugotowana dzień wcześniej doskonale nadaje się następnego dnia do przygotowania jej w stylu smażonego ryżu po chińsku.

 

Gotowanie jaglanej metodą tradycyjną bez prażenia jest niezwykle proste, ale dla uzyskania właściwej konsystencji oraz smaku, również należy zachować podobne reguły jak w przypadku wcześniejszego prażenia. Otóż, podstawa to dokładne wypłukanie.

 

Aby poczuć od rana pełnię szczęścia i jeść jaglaną z radością, są pewne triki oraz sposoby na zmianę jej smaku w trakcie gotowania. Przy okazji uzyskanie dodatkowych walorów prozdrowotnych. Do gotowania dodajemy np. plaster świeżego imbiru, 2 -3 daktyle bez pestek, które dodadzą słodyczy lub kawałek kory cynamonu. Doskonałe będą również 2-3 zielone ziarna kardamonu lub anyż gwiaździsty, jeżeli przygotowujesz jaglany pilaw. Kiedy gotujesz jaglaną na obiad to idealny będzie dodany do gotowania liść laurowy, ząbek czosnku w łupinie i mała szalotka. Jak zamierzasz zrobić jaglaną na deser a’la Pana Cotta, możesz dodać do gotującej kaszy kawałek laski wanilii.

 

Jaglana działa wspaniale na zaparcia. Kasza jaglana ma sporą zawartość węglowodanów złożonych, które w procesie trawienia powoli uwalniają energię. Osoby, które rozpoczynają dzień od jaglanej, znacznie redukują spożycie kawy. Nie czują spadku energii do południa i druga kawa nie jest już konieczna.

 

Pamiętajcie, każde nawet najgorsze nawyki zawsze można zmienić, a każdy krok w tył to najlepszy powód, aby zrobić dwa kolejne kroki do przodu.

 

Aby coś zmienić trzeba wytrwale próbować, nie poddawać się i edukować! Także życzę wam powodzenia, a ze swoimi doświadczeniami zapraszam do dzielenia się na naszym forum.

MATERIAŁ OBJĘTY PRAWAMI AUTORSKIMI I PISANY NA ZAMÓWIENIE FORUMDIETA.PL JEGO PUBLIKACJA W INNYCH ŹRÓDŁACH WYMAGA PISEMNEJ ZGODY.

Udostępnij artykuł

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o