Szałwia hiszpańska i jej dobrodziejstwa

Nasiona szałwii hiszpańskiej to przede wszystkim źródło cennych kwasów omega-3. Pod względem ich zawartości szałwia hiszpańska zdetronizowała łososia atlantyckiego, bowiem stężenie kwasów omega-3 w nasionach szałwii hiszpańskiej jest bardzo wysokie – wynosi aż 64%.


Dzięki stymulacji pracy mózgu poprawia się pamięć i koncentracja, oraz wzrasta ogólna wydajność w przypadku pracy umysłowej. Co więcej, kwasy omega-3 mają działanie uspokajające, mogą złagodzić objawy depresji a u osób starszych powstrzymać rozwój demencji. Jak widać jest dużo powodów, dla których warto sięgnąć po nasiona szałwii hiszpańskiej.

Co jeszcze zawdzięczamy szałwii hiszpańskiej?

Przede wszystkim warto podkreślić, iż jest to roślina bezglutenowa, więc z dobrodziejstwa jej nasion mogą śmiało korzystać osoby uczulone na gluten.


Również alergicy powinni zwrócić uwagę na tę roślinę, wysoka zawartość białka i wapnia pomoże uzupełnić niedobory tych składników, szczególnie w przypadku uczulenia na białko mleka krowiego.


Nasiona szałwii hiszpańskiej, zwanej inaczej chia, zawierają aż 20% białka, czyli więcej niż mleko uchodzące za główne źródło tego cennego składnika pokarmowego. Duża ilość błonnika wspomaga pracę układu pokarmowego i stymuluje perystaltykę jelit. Co ciekawe, szałwia hiszpańska jest również bardzo obfitym źródłem żelaza, badania wskazują, że zawiera go trzy razy więcej niż uchodzący za króla żelaza szpinak. Regularne spożywanie szałwii hiszpańskiej pomaga obniżyć ciśnienie krwi i zbić tak zwany „zły cholesterol”.

W Europie nasiona szałwii hiszpańskiej ciągle traktowane są jako egzotyczna nowość. Dopiero w 2009 roku Unia Europejska zatwierdziła chia jako produkt spożywczy, co otworzyło drogę do sprzedaży tego produktu w sklepach spożywczych i zielarskich.


Nasiona szałwii hiszpańskiej można jeść całe lub zmielone. Całe nasiona dodaje się do sałatek, jogurtów, granoli, surówek czy naleśników. Zmielone można dodać do sosów, ciast, chleba lub koktajli. Można też użyć zmielonego chia do zagęszczenia zupy. Nasiona chia mają neutralny smak, więc nie ma obaw o zepsucie smaku potrawy.

Coraz bardziej popularne stają się kiełki szałwii hiszpańskiej. Ich wyhodowanie zajmuje około tygodnia i można zrobić to samemu w domu. Wystarczy namoczone kiełki wyłożyć na gazę i dbać o stałe dostarczanie wilgoci. Po tygodniu kiełki należy ściąć i jak najszybciej spożyć, gdyż z każdym dniem tracą swoje cenne właściwości. Niezjedzone kiełki przechowuje się w lodówce. Kiełki zawierają te same cenne właściwości co nasiona chia, jednakże są lepiej i łatwiej przyswajane przez organizm. Chociażby z tego względu warto pokusić się o małą domową hodowlę tej rośliny. Trzeba jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do nasion, smak kiełków chia nie jest neutralny

Nasiona szałwii hiszpańskiej dzięki zawartości w nich kwasu alfa-linolenowego zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi i szyjki macicy. Jednocześnie te same kwasy są odpowiedzialne za wzrost zachorowań na raka prostaty.

Szałwia hiszpańska chociaż pełna pozytywnych właściwości nie może być spożywana bez ograniczeń. Zalecana średnia dzienna porcja tego specyfiku to jedna łyżka.

Ciekawostka: starożytni Aztecy używali nasion chia nie tylko jako pokarmu ale także nimi płacili.


Opublikowane 1.06.2016

Użyte zdjęcie pochodzi z serwisu Wikipedia org i zostało wykonane przez użytkownika Pancrat.

MATERIAŁ OBJĘTY PRAWAMI AUTORSKIMI I PISANY NA ZAMÓWIENIE FORUMDIETA.PL JEGO PUBLIKACJA W INNYCH ŹRÓDŁACH WYMAGA PISEMNEJ ZGODY.

<< wróć do poprzedniegopokaż następnego >>

Kategoria: Różne

Zagłosuj na to! 0 osób zagłosowały!

597 wyświetleń.

Dodał: Marta Martecka

Tagi: gluten bezglutenowe żelazo jelita praca jelit kwasy omega omega 3

Zgłoś niedziałający materiał

Komentarze klasyczne

Kliknij tutaj by zostawić komentarz klasyczny.

Strona: 1

Nikt jeszce nie skomentował.

Kup ten skrypt na doneta.pl